Spring naar de content
Tool

Drijfveren/bewegingkaart

In een spontane samenwerking (connectieve samenwerkingsvorm) heeft een pionier een idee, frustratie of passie ergens voor, wat anderen ook motiveert om mee te doen. Vanuit deze verschillende drijfveren ontstaat een beweging. Maar hoe vind je deelgenoten die willen bijdragen aan deze beweging? En hoe doen ze dat vanuit hun eigen talenten? Maar ook wat helpt en remt in de beweging en wie kan dat faciliteren? De drijfveren/bewegingkaart helpt om dit inzichtelijk te maken en de contacten en acties meteen concreet te maken.

1 mei

Hoe werkt de drijfveren/bewegingkaart

Je start als pionier(s) met de kern van het idee of de opgave in het midden en benoemt de werktitel waaronder je het nu aan mensen vertelt. Iets waarover je de antwoorden ook nog niet hebt, maar waar je wellicht al een tijdje mee rondloopt of een globaal idee van hebt. Iets wat bestaande organisaties nog niet oppakken, maar wel nodig is om een transitie op gang te brengen. Bijvoorbeeld rond de kwaliteit van zwemwater in de buurt, het beperken van plastic afval, de omgang met collega’s die mentale klachten hebben, de verlichting op kantoor, de gescheiden budgetten. Wat jou maar raakt. Daarmee vul je voor jezelf één van de rode labels in met je contactgegevens, je frustratie of passie, waar je van droomt en waar je je voor wilt inzetten.

Wie en wat remt en helpt de beweging

In het lichtblauwe deel onderaan kun je invullen wat de beweging die je op gang wilt brengen kan helpen en wat het remt. Zit bepaalde regelgeving in de weg? Zou media-aandacht jullie helpen? Of zou je gebruik kunnen maken van een bepaalde locatie of gereedschap? Bij de thermometer kun je invullen hoe kansrijk of levensvatbaar het idee voor je gevoel nu is. En tot slot kun je vast nadenken over momenten waarop je het idee kunt pitchen (teamoverleg, koffiemoment, buurtborrel, etc.), kanalen waar je het zou kunnen delen (bepaalde LinkedIn-groepen, nieuwsbrieven, etc.) en welke organisaties jullie op weg zouden kunnen helpen (subsidieverstrekkers, ambassadeurs, etc.). Voor zover je dat nu kunt bedenken, want dit blok kun je verder aanvullen nadat je mensen hebt gesproken en het biedt je input voor de gespreksonderwerpen.

Mede-pioniers en deelgenoten in beeld

Daarna ga je de gang op, de straat op, de kantine in of bij de receptie staan. Wat maar een centrale plek is waar jij verwacht dat er mensen zijn die mee willen doen. Je hangt de drijfveren/bewegingkaart op en vraagt mensen of zij willen mee-pionieren in de kern (rode labels) of willen bijdragen in de schil er omheen (beige labels). Je leert hun passie en frustratie kennen en hoe dit kan aansluiten bij het idee of de opgave. Ergeren zij zich bijvoorbeeld ook aan het feit dat er zoveel kantoorpanden leeg staan en tegelijkertijd zoveel mensen opvang zoeken?

Welk talent hebben zij en wat kunnen zij vanuit dat talent doen? Dat kan van alles zijn. Als zij handig zijn met vormgeving kunnen ze wellicht een flyer maken, als zij politieke contacten hebben, kunnen ze helpen bij de lobby, als ze goed zijn in verhalen vertellen, kunnen zij de motivatie schrijven of inspreken, etc. Zo krijg je ter plekke al zicht op deelgenoten en kun je hen later gemakkelijk benaderen. Je kunt rechtsonder ook alvast een datum en locatie invullen voor een eerste brainstorm of bijeenkomst.

Wellicht hebben zij ook aanvullingen op wat de beweging remt en helpt en wie jullie op weg kan helpen of faciliteren en via welke kanalen. De gesprekken zullen je vast veel meer informatie en inspiratie bieden dan je op de kaart kwijt kunt, dus zorg dat je ook een schriftje, telefoon of kaartjes in de aanslag hebt voor aantekeningen.

Samengevat

Samengevat helpt de drijfveren/beweging-kaart om een vuurtje te laten ontstaan en verspreiden rond jouw idee door:

  • Het tot de kern brengen van een idee waar jij of jullie mee rond lopen
  • Het in beeld brengen van mede-pioniers en deelgenoten in de beweging
  • Het verzamelen van concrete acties en eigenaren voor die acties
  • Het analyseren van wie en wat de beweging (niet) helpt
  • Het testen van de levensvatbaarheid van je idee en mogelijk de energie om ermee door te gaan

 

Wanneer de beweging steeds professioneler wordt en mensen of partijen zich meer committeren, kun je ook verkennen of jullie als partners verder kunnen. Het invullen van een halen/brengen kaart kan helpen bij deze stap.

Deel in je netwerk

Ongewenste reacties bestaan niet

Wat valt je op? Wat wil je kwijt? Waar vind je wat van? Stel hier je vraag, deel je idee of uit jouw hartenkreet. Laat van je horen! Dan komen wij bij je terug.
Ik laat van mij horen
© 2024 - BINT de verbindingsdienst
K.v.K. nr. 62378708